Over ons

Het Burgercomité Valleilijn Ede in oprichting bestaat uit een aantal initiatiefnemers en omwonenden. Het Burgercomité Valleilijn Ede wil als burgerinitiatief betrokken worden bij plannen rondom deze Valleilijn, waarbij nut, noodzaak en alternatieven onderwerp van gesprek zijn.

Plannen

Het gaat concreet om plannen uit 2011, waarover in de Tweede Kamer is gesproken en waarnaar in opdracht van de minister onderzoek is gedaan door ProRail.

De Quick Scan en de Memo inzake Maatregelen zijn onder meer gebaseerd op een onderzoek van ProRail d.d. 1 juni 2011, die daarvan de volgende samenvatting aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft opgeleverd: ProRail Memo Maatregelen kwartiersdienst Valleilijn.

De conclusie van deze memo is dat kleine capaciteitsuitbreidingen niet zullen volstaan om op de Valleilijn een kwartierdienst te kunnen rijden. Ook is de Valleilijn als omleidingsroute slechts zeer beperkt inzetbaar.


Motie Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft op 6 december 2010 een motie aangenomen:
"overwegende, dat kleine capaciteitsuitbreidingen op de Valleilijn een kwartiersdienst mogelijk maken en deze lijn tevens geschikt maken als omleidingsroute bij calamiteiten op het knooppunt Utrecht; verzoekt de regering in samenwerking met de provincie Gelderland een quickscan te maken van maatregelen die leiden tot een kosteneffectieve capaciteitsuitbreiding van de Valleilijn en de Kamer hierover voor 1 juli 2011 te informeren" 

De conclusie van de minister op basis van het memo van ProRail is: "dat kleine capaciteitsuitbreidingen alleen niet zullen volstaan om op de Valleilijn een kwartiersdienst te kunnen rijden."

Hieruit blijkt dat er geen kosteneffectieve capaciteitsuitbreiding op basis van kleine capaciteitsuitbreidingen mogelijk is, zoals de motie vraagt.


Provincie Gelderland

Ondanks bovenstaande conclusies presenteerde de Provincie Gelderland / Connexxion in het najaar van 2016 aan de gemeenteraad van Ede een presentatie over de 51 overwegen op de Valleilijn. Achterin de presentatie kwam de invoering van een kwartierdienst boven water met verwijzing naar kamermoties. Zoals hierboven geschetst is zo'n kamermotie uitgevoerd en niet haalbaar gebleken.

Omwonenden en belanghebbenden hebben naar aanleiding van deze plotse presentatie de koppen bij elkaar gestoken en besloten zich in te zetten voor een zorgvuldig proces, waarin het nut, de noodzaak en alternatieve oplossingen besproken en gewogen worden.

Ondertussen heeft het Burgercomité Valleilijn Ede in oprichting wat onderzoek verricht. Op 21 juni 2017 is er een presentatie-avond geweest waarin nut, noodzaak, alternatieven en problemen zoals geluidsoverlast, belasting voor de gemeente Ede, veiligheid etc. aan de orde kwamen. 


Enkele gevolgen volgens ProRail

Enkele gevolgen van invoering kwartierdienst, citaten vanuit het memo van ProRail:

  • blz 6/13 onderaan: "Toename van 6dB extra geluidsbelasting" 'grotendeels buiten de bebouwde kom, binnen de bebouwde kom 'veelal' beperkt tot 3dB."
  • blz 6/13 bovenaan, over station Ede-Centrum : "extra bogen geven een niet in te schatten geluidstoename (...) er is geen wettelijke norm vastgelegd op dat soort geluid...."
  • blz 3/13 2e alinea onderaan over Ede-Centrum: "de verwachting is wel dat de korte bogen kunnen leiden tot een toename van de geluidsbelasting op omliggende woningen" 
  • blz 3/13: " draagvlak bij de gemeente Ede is cruciaal, gelet op de aanzienlijke impact van een passeerspoor op de stationsomgeving en de te verwachten geluidsoverlast".


Gevolgen geluidsoverlast voor waarde van woningen

Naast de gevolgen voor de leefbaarheid heeft toenemende geluidsoverlast ook gevolgen voor de waarde van woningen. Een CPB document uit juni 2006 kwam, met betrekking tot geluidsnormen en Schiphol, tot de volgende conclusies:

  • Volgens een onderzoek van het Centraal Plan Bureau (CPB), op blz. 11: "De gemiddelde waardedaling van de woning als gevolg van een toename van geluidshinder van vliegtuigen met 1 dB(A) komt neer op 0,8 procent, een waarde die aansluit bij de eerder aangehaalde internationale onderzoeken. " blz 28: " Indien de drempelwaarde van het geluidniveau gelijk is aan 45 dB(A) in plaats van 55 dB(A), daalt de woningwaarde met 1.607 euro bij een toename van 1dB(A)."


Aantal vervoerde personen

Ondanks herhaald aandringen vanuit verschillende kanten (zowel vanuit Provinciale Staten Gelderland, als vanuit de gemeenteraad van Ede als vanuit omwonenden en belangstellenden) heeft de Provincie Gelderland geen cijfers kunnen aanleveren over het aantal reizigers op het traject Ede-Wageningen <-> Barneveld-Zuid. Dit is het traject waar eventuele aanpassingen zouden moeten plaatsvinden.

Om toch enig inzicht te hebben in het aantal reizigers - en dus in de noodzaak van een kwartiersdienst - heeft het Burgercomité Valleilijn Ede zelf onderzoek uit laten voeren.
In de periode van 7 t/m 14 juni 2017 is gemeten hoeveel reizigers zich bevinden in de Valleilijn-trein tijdens de ochtend- en middagspits op doordeweekse dagen, op het traject tussen Barneveld Centrum en Ede-Wageningen.
Opvallendste uitkomst: alleen tussen 7:30 uur en 8:15 uur, en in de richting van Amersfoort, komt het aantal reizigers boven de 150 uit, en zou een extra treinstel eventueel wenselijk zijn.
De resultaten van dit onderzoek zijn hier in te zien.

Vul uw eigen inhoud in.

Vul uw eigen inhoud in.

Vul uw eigen inhoud in.

Vul uw eigen inhoud in.