Wat wel?

Het Burgercomité Valleilijn Ede is voor goed openbaar vervoer. Goed openbaar vervoer kun je beter maken door afstand van de situatie te nemen. Wij vragen daarom om een onderzoek naar alternatieven. Want aan de huidige invulling van de Valleilijn zitten ook veel nadelen.

Onderzoek alternatieven

Waarom vragen wij om alternatieven te onderzoeken? Geef een universiteit die zich met Openbaar Vervoer bezig houdt een onderzoeksopdracht en laat je verrassen. Wij willen graag een positieve, toekomstbestendige oplossing voor een goed openbaar vervoer. Hieronder een aantal redenen voor een breder onderzoek naar alternatieven.

Er is geen haast
Voorlopig volstaat een extra treinstel. Deze extra treinstellen worden nu zelden ingezet. Volgens onze metingen is er dan ruimschoots plaats voor iedereen die tijdens de spits vervoerd wordt over de Valleilijn. Uit diverse uitlatingen van Connexxion (Ede Stad, 28/6/2017) en van politici (uitzending discussieprogramma BNR Gangmakers, woensdag 8 maart 2017) blijkt ook de reden voor het pleiten van de kwartierdienst nu is: 'aanbod schept vraag'. In eerste instantie werd gecommuniceerd dat de treinen overvol zouden zitten. Dat is op het traject Ede-Wageningen <-> Barneveld-Centrum niet waar. Daarom kan er goed onderzocht worden naar vormen van openbaar vervooer die duurzaam, toekomstbestendig, omgevingsgericht zijn en bijdragen aan de ontwikkeling van het centrum van Ede.
End-of-life product
Zodra de voorgestelde aanpassingen om de kwartierdienst mogelijk te maken, zijn uitgevoerd, heeft de lijn zoals die er nu ligt zijn maximale capaciteit bereikt. De enige optie daarna is het verdubbelen van het spoor over de hele lijn. Met andere woorden, de provincie wil nu investeren in een end-of-life-product. We nemen aan dat verdubbeling van sporen (door Ede en ommelanden) niet als vervolgdoel ingesteld zal worden.
Maximum capaciteit per uur gaat wel/niet omhoog
De vraag staat nog open of, na aanpassing van de lijn, er nog wel twee treinstellen gekoppeld kunnen worden (deze vraag staat in een ProRail-memo). Dat kan nu wel. Mocht dat niet kunnen, dan betekent dat, dat het maximum aantal personen wat per uur vervoerd kan worden, niet omhoog gaat maar gelijk blijft.
Hogere snelheden en veiligheid
De kwartiersdienst kan alleen als de treinen met hogere snelheden gaan rijden. Afhankelijk van de gekozen variant (er zijn meer technische varianten) zal dat ook door de gemeente Ede zijn. Daarmee wordt het onveiliger. Denk aan de overwegen, waar ook schoolkinderen gebruik van maken. Volgens een rapport van Arcadis (9 augustus 2013, kenmerk: 077236291:A - Definitief, versie 3) zullen "de frequentieverhoging, snelheidsverhoging en spoorverdubbeling leiden tot een toename van de onveiligheid op de overwegen". In dat rapport wordt alleen in de 'ruime' variant een tunnel voorzien voor de Rijksweg N224 (à 15 miljoen euro).
Overwegen gemiddeld elke 7 minuten dicht
Reken mee: elke spoorwegovergang gaat zo'n 35 seconden per treinloop dicht. Een kwartierdienst zorgt voor acht treinen per uur. Dat betekent dat om de zeven minuten de spoorbomen dicht gaan. Dit roept ook vragen op wat betreft de bereikbaarheid voor hulpdiensten.
Kloppen de rijtijden wel?
Er is onderzoek van ProRail geweest naar de rijtijden om technische varianten uit te rekenen. Dat onderzoek is, volgens ProRail (zie genoemd rapport verderop), verouderd (omdat de treinen ondertussen ook stoppen op stations Barneveld-Zuid en Hoevelaken). In een rapport van ProRail (aan Gedeputeerde Staten, 17 juli 2015, kenmerk: 37786811, blz. 21, punt 12) wordt afgevraagd of de toen berekende rijtijden wel haalbaar zijn. Met andere woorden, gaat de kwartierdienst sowieso wel punctueel werken? Het zegt ook veel over het end-of-life stadium van dit traject
Toekomstbestendig, duurzaam en omgevingsvriendelijk
Het burgercomité Valleilijn Ede is voor een toekomstbestendig, duurzaam en omgevingsvriendelijk openbaar vervoer. Wij denken dat er in deze moderne tijd veel meer mogelijkheden zijn.

Kijk naar de lange termijn

Het is belangrijk een onderbouwde visie te hebben op de ontwikkeling van Ede-Centrum. Het marktplein wordt opnieuw ingericht, er zijn plannen voor het Kuyperplein. De markt zelf wordt gehouden op het Kuyperplein en het Marktplein, en daartussendoor rijdt de trein. De trein verstoort de verbinding en de mogelijkheden in het centrum.

Maar ook zijn er veel mogelijkheden als er vanuit meerdere perspectieven gekeken wordt naar deze lijn. Vanuit toeristisch oogpunt, vanuit city- en regiomarketing en binnenstads OV-verkeer.

Verbinding stadsdelen
De trein is onvriendelijk voor de verbinding en integratie van de stadsdelen. Hoe het nu gaat, het oude Kippelijntje, dat kan nog net. Bijna iedereen is daaraan gewend. De vraag is: wat gaat een intensiteitsverhoging doen? Komen er straks, na invoering van de kwartierdienst, nieuwe ideeën? Bijvoorbeeld voor dubbele sporen? Want de huidige capaciteit van deze lijn zit op zijn maximum. Als de kwartierdienst succesvol is, komt er een vervolgvraag. Nog intensiever, bijvoorbeeld elke 10 minuten. Gaan we dan naar dubbele sporen over de gehele lijn? Een groeistap nu, is een groeistap straks. Daarom is het beter nu al klaar te zijn voor de toekomst. Een investering in een end-of-life product lijkt dan niet de meest optimale weg.
Meer opstapmogelijkheden
Onderzoek alternatieven. Is er behoefte aan meer halteplaatsen? Met meer halteplaatsen wordt de lijn aantrekkelijker voor veel mensen. Bij een alternatief wat ook hoog-frequenter gaat rijden gaat de aantrekkelijkheid nog verder omhoog. Zijn er toeristische mogelijkheden voor de gemeente Ede en de provincie Gelderland? Etc. Deze lijn heeft misschien nog veel meer potentie dan alleen het vervoer van forenzen en studenten.
Betrek toerisme
Onderzoek alternatieven. Kan het zijn dat city- en regiomarketing baat hebben bij een moderne versie van openbaar vervoer? Dat mensen vanuit het buitenland direct door kunnen reizen naar het Kröller-Müller of Nationaal Park de Hoge Veluwe, met een flexibel openbaar vervoer. Is er een link te maken met Food Valley en Wageningen? Daar ligt ook nog een OV-probleem (Wageningen is onderdeel van het product 'Valleilijn'). Het Burgercomité Valleilijn Ede vraagt om een out of the box benadering van het Valleilijn-vraagstuk.

Houd rekening met huidige omwonenden

Er zijn honderden omwonenden, vrijstaande huizen, appartementencomplexen, rijtjeshuizen. De een heeft veel last van de trein (pieplawaai, gedreun), de ander minder of niets. Er zijn omwonenden die frequent gebruik maken van de Valleilijn. Niemand is tegen goed openbaar vervoer. Toch spelen er problemen.

Situatie is veranderd
Omwonenden hebben de trein zien veranderen de afgelopen jaren. Van de gele trein van de NS die tweemaal per uur reed is er overgestapt naar de blauwe Valleilijn-trein. Dat betekent ook andere treinstellen. Zwaardere treinstellen die meer lawaai zijn gaan maken.
Gepiep van de treinen
De treinrails door Ede heen is bochtig, er zijn maar weinig rechte stukken. Die bochten zorgen er voor dat de wielen doorlopend piepen, tijdens het ingaan van een bocht. Er zijn wel wat maatregelen getroffen, maar die helpen niet, of slechts tijdelijk. Per treinstel is het ook weer anders. Er zijn huiskamers waar het gesprek soms even gestaakt moet worden als de trein langskomt. Kortom, daar moet wat aan gedaan worden. Het heeft de aandacht van ProRail, Connexxion en de provincie, maar bij lange na niet voldoende.
Veiligheid en bereikbaarheid
Zowel veiligheid als bereikbaarheid zijn hot items voor omwonenden.

Vul uw eigen inhoud in.

Vul uw eigen inhoud in.

Vul uw eigen inhoud in.

Vul uw eigen inhoud in.