Reeds jarenlang ervaren omwonenden overlast van het "Booggeluid" die de blauwe Connexxion-treinen produceren op het baanvak Lunteren-Ede-Wageningen. Sinds het verwijderen van de zogenaamde "vetpotten" en het spoorstaafconditioneringssysteem zich niet meer langs de rails bevind wordt op dit traject ernstige overlast ervaren. Deze overlast vindt plaats op droge rails. Bij nat weer en natte rails is er van overlast geen sprake.

20170613_112902

Al vele jaren is het booggeluid een onderwerp van gesprek en de oorzaak van het melden van klachten bij allerlei instanties zoals Prorail, Connexxion, Provincie Gelderland en Gemeente Ede. Ook correspondentie hierover loopt al vele jaren. Tot op heden blijkt van een adequate aanpak geen sprake. Hierbij blijkt steeds dat het ontwikkelde "wiel-rail-conditioneringsysteem" in de praktijk niet voldoende functioneert om de overlast weg te nemen.

Ligt de oorzaak hiervan bij het systeem? In het feit dat niet alle treinstellen zijn uitgerust met dit systeem? Het feit dat het systeem op slechts enkele treinen is aangebracht en deze niet ingezet worden op dit deel van het traject (Barneveld Zuid-Ede W.). Staan treinstellen met dit systeem in remise? Kortom vele vragen die niet duidelijk worden gecommuniceerd en ook niet bijdragen aan het oplossen van de overlast.

Als om- en aanwonenden zijn wij wederom het traject van aandacht en overleg ingestapt. Het is ons bekend dat dit onderwerp bij Prorail assetmanagement al lang bekend is. En ook dat Connexxion (zoals door hen wordt aangegeven) geluidsmaatregelen neemt door een eigen conditionering systeem. Beide hebben in al deze jaren niet tot een bevredigend resultaat geleid. Deze week hadden wij een ambtelijk overleg met de gemeente Ede waar dit deel van het traject zich bevind als voortzetting op een bestuurlijk overleg begin april met de verantwoordelijk wethouder.

Graag worden wij door betrokken partijen Prorail en Connexxtion op de hoogte gebracht van de stand van zaken omtrent de aanpak van deze geluidsoverlast, de voorgestelde maatregelen. Ook zijn wij benieuwd naar de reden waarom dit traject in 2016 niet is meegenomen in de aanpak booggeluid zoals door de staatssecretaris van infrastructuur en milieu is voorgesteld.

Tot slot ontvangen wij graag een opgave van de treinnummer van de Connexxtion treinstellen waarop het "wiel-rail-conditioneringssysteem" is aangebracht.

Met speciale aandacht voor alle ontwikkelingen op en rondom de Valleilijn zijn wij in 2017 het Burgercomité Valleilijn gestart (www.valleilijnede.nl). Dit om met bewoners en belanghebbenden een platform te hebben om de Valleilijn problematiek beter te kunnen kaderen qua plannen, overlast en overleg.

Wij hopen met de te ontvangen informatie meer duidelijkheid te kunnen krijgen over de stand van zaken. Maar vooral om met elkaar nu eindelijk te komen tot maatregelen die deze al jarenlang slepende ergernis tot een aanvaardbare oplossing kunnen brengen.